Op dinsdag 5 oktober bleven de deuren van Campus MAX STEM voor één dag gesloten en brachten we cultuur en samenleving een stapje dichter bij onze leerlingen. Elke klas organiseerde en beleefde samen met de klascoach een teambuilding met een maatschappelijke, sociale of culturele activiteit. Het werd een dag waarop genoten werd en waarop er grenzen verlegd werden!

Zo werd er zwerfvuil opgeruimd van Gerhagen tot op het strand van Oostende. Via leerrijke workshops en spelmomenten bezorgden onze leerlingen de kleuters en lagereschoolkinderen een onvergetelijke dag. Heel wat musea, historische gebouwen en streetart in verschillende steden in Vlaanderen werden bezocht en bezichtigd en andere culturen werden opgesnoven.

Sinds dat vervelende coronavirus kreeg de cultuursector immers een flinke deuk. Als school probeerden we daarom cultuur bij onze leerlingen een duwtje in de rug te geven en de kijk op de samenleving te verrijken. Meer dan geslaagd en nu op naar de volgende editie van onze Breek uit-dag!

“Ondanks de huidige coronamaatregelen wilden we onze leerlingen toch een mooi en onvergetelijk afscheid bezorgen. Via deze ludieke drive-through hadden we de kans om onze leerlingen te feliciteren met het behalen van hun diploma. We zijn ervan overtuigd dat de leerlingen met hun STEM-diploma de ideale basis hebben meegekregen om verder te studeren of om aan het werk te gaan op de arbeidsmarkt”, vertelt Sophie Adamczewski.

Campus MAX STEM ontvangt laptops van Chevron Phillips 

Sinds de huidige Corona-pandemie werd het duidelijk dat alle leerlingen en personeel toegang moeten hebben tot digitaal onderwijs. Chevron Phillips Chemicals International NV wou hun steentje bijdragen en schonk 40 laptops aan Campus MAX STEM in Tessenderlo.

Marleen Plessers van Chevron Phillips kwam op donderdagmiddag langs op de school om de laptops te schenken. Pedagogisch directeur Sophie Adamczewski mocht ze samen met enkele leerlingen in ontvangst nemen. “We zijn heel blij met deze schenking want op die manier kunnen we leerlingen extra kansen geven of eventueel leerkrachten verder ondersteunen. We bekijken met ons ICT-team hoe we deze verder gaan verdelen”, vertelt Sophie Adamczewski. 

“Elk jaar zijn er in ons bedrijf toestellen die afgeschreven zijn en moeten we voor ons personeel nieuwe toestellen aankopen. De oude zijn nog perfect in orde en kunnen dus zeker ingezet worden op school”, verduidelijkt Marleen Plessers.

De school werkt al enkele jaren nauw samen met Chevron Phillips in het kader van hun opleiding Duaal leren in de richting Chemische procestechnieken. Zo zijn er momenteel 2 leerlingen onder de vorm van werkplekleren aan de slag in het bedrijf.

Campus MAX STEM kreeg eind januari 2021 een  Erasmus+ accreditatie voor de periode van het nieuwe Erasmusprogramma (2021 – 2027). Dat wil zeggen dat we de komende jaren een vereenvoudigde aanvraag kunnen indienen voor nieuwe mobiliteitsprojecten. We krijgen de ruimte om op eigen tempo onze internationale activiteiten verder uit te bouwen. 

Sinds 2012 gaan er dankzij het programma van Erasmus+ leerlingen uit het 6de of het 7de jaar in het kader van hun opleiding op buitenlandse stage. Door de jaren heen bouwden we sterke partnerschappen uit met scholen, bedrijven en organisaties in Europa. 

Zo hebben we ondertussen een mooi aanbod voor onze leerlingen: de leerlingen van auto werken aan boten in de haven L’Escala in Spanje, leerlingen van Multimedia en Printmedia voeren een project uit in een school in Berlijn, Boedapest of Reykjavik, de leerlingen van Industriële Wetenschappen gingen reeds naar een dataverwerkend softwarebedrijf in Londen dat ook dochterbedrijven heeft in andere landen, de leerlingen van Chemische procestechnieken kunnen naar een opleidingscentrum in Dresden, de leerlingen van hout gingen reeds naar Portugal en Noorwegen. Ook personeelsleden gaan regelmatig op bezoek bij collega’s uit Europa om samen te werken en te leren van elkaar.  

De Europese commissie keurde in 2020 het nieuwe programma goed voor de jaren 2021-2027. Sinds januari 2021 verwierven we de “Erasmus+ accreditatie” voor het nieuwe programma. 

Met andere woorden: kansen voor leerlingen en personeelsleden om te leren en te werken in het buitenland!

In een duaal leertraject combineer je het beste uit twee werelden: leren op school en leren op de werkplek. Je krijgt in een minimum aan tijd een sterke theoretische basis én een fikse dosis praktijkervaring mee. Zo komt boekenkennis tot leven!

Op school krijg je nog steeds de algemene vorming. Vakken als geschiedenis, Frans, wiskunde en LO blijven gewoon op het menu staan. Het grote verschil met het klassieke leertraject is dat je de technische kennis, die je op school leert, meteen omzet in de praktijk in een technologiebedrijf in jouw buurt. Je ontwikkelt zo nog tijdens je studies relevante ervaring op de werkplek én je houdt je slaagkansen in het hoger onderwijs open: meteen een flinke stap voor op je leeftijdgenoten!