Ons laptopproject

Iedere leerling krijgt de mogelijkheid om in te stappen in het laptopproject. Nieuwe leerlingen huren of kopen de laptop zelf bij onze leverancier of een leverancier naar keuze.

Leerlingen voorbereiden

Digitale media zijn niet meer weg te denken uit ons dagelijks leven. ICT heeft de laatste decennia een razendsnelle ontwikkeling gekend. Wij willen onze leerlingen  nieuwe en andere vaardigheden aanleren zodat ze een sterke troef hebben in het snel veranderende dagelijkse leven en later op de arbeidsmarkt.

Gelijke onderwijskansen

De school kiest bewust voor eenzelfde toestel voor alle leerlingen van dezelfde afdeling. Daarom raden we aan om te kiezen voor een laptop via de school. Diegenen die zelf over een laptop beschikken mogen die meebrengen, maar we vragen wel om de voor- en nadelen van een eigen toestel grondig tegen elkaar af te wegen.

Voordelen van ons laptopproject

  • ondersteuning bij installatie en laptopproblemen
  • verzekering en hersteldienst (met een maximale herstelkost van € 39 voor schadegevallen buiten garantie voor toestellen gekocht of gehuurd bij Signpost)
  • het recht op een reservelaptop bij defecten
  • garantie op een vlot lesverloop met zo min mogelijk problemen
  • uniform toestel zodat leerlingen en leerkrachten elkaar gemakkelijker kunnen helpen

Bestel hier jouw laptop via het laptopproject!

Veelgestelde vragen

  • In de maand september krijgen alle leerlingen begeleiding bij het aanmelden op het toestel, het activeren van hun account en het installeren van extra vakspecifieke software. Ook tijdens de lessen zal er voldoende aandacht besteed worden aan het begeleiden van leerlingen in dit laptopproject.

  • De leverancier, Signpost waarmee de school samenwerkt biedt 2 laptops aan: een standaard laptop en een meer geavanceerde laptop. Het is belangrijk om te beseffen dat een laptop mogelijk niet gedurende het volledige zesjarige schooltraject optimaal zal functioneren. Daarom lijkt het ons niet erg zinvol om tijdens het eerste of tweede jaar al een geavanceerde laptop aan te schaffen. De leerlingen die in de tweede of derde graad een grafische richting of een zwaardere technische richting kiezen, hebben een meer geavanceerde laptop nodig. Voor alle andere richtingen voldoet de standaard laptop.  

    Specificaties

    Standaard laptop Geavanceerde laptop
     Type HP Probook 445 G11 Lenovo Thinkbook 16 G6
    Schermgrootte 14” FHD 16” FHD
    Processor Ryzen 5 7530U Ryzen 7 7730U
    Harde schijf 256 GB 512 GB SSD
    Geheugen 16 GB 32 GB
    Grafische kaart AMD Radeon Graphics Geïntegreerde grafische kaart
    Camera  720p HD-camera 1080 FHD
    Gewicht 1,4 kg 1,7 kg
    Besturingssysteem Microsoft Windows 11 Edu Microsoft Windows 11 Edu
    Garantie 3 of 4 jaar BYOD 3 of 4 jaar BYOD
    Laptophoes Hard shell sleeve 13″/14″ inch + shockwave cover Hard shell sleeve 15/16 inch
    Lader AC Adapter 45 W Power adapter 65 W USB-C
    De laptop is voorzien van een stevige beschermhoes om de dagelijkse reis veilig te kunnen maken. Op school krijgt iedere leerling gratis een locker ter beschikking waar de laptop tijdens de schooluren kan bewaard worden.
  • Je huurt of koopt een laptop bij Signpost

    De betaling van de huurgelden en eventuele herstellingen buiten garantie moeten verplicht via domiciliëring verlopen. Een voorbeeld van een huurcontract van Signpost kan je hier raadplegen.
    HP Probook 445 G11 Lenovo Thinkbook 16 G6
    Je koopt het toestel bij voorgestelde leverancier:
    • Directe aankoop: € 809,50 met 3 jaar garantie
    • Directe aankoop: € 868,50 met 4 jaar garantie
    Je koopt het toestel bij voorgestelde leverancier:
    • Directe aankoop: € 1 018,50 met 3 jaar garantie
    • Directe aankoop: € 1 077,50 met 4 jaar garantie
    Je huurt het toestel via leermiddel bij voorgestelde leverancier
    • Huur: € 37,10 gedurende 24 maanden met 3 jaar garantie, huurwaarborg 4 maanden
    • Huur: € 25,40/maand gedurende 36 maanden met 3 jaar garantie, huurwaarborg 4 maanden
    • Huur: € 20,25/maand gedurende 48 maanden met 4 jaar garantie, huurwaarborg 4 maanden
    Je huurt het toestel via leermiddel bij voorgestelde leverancier
    • Huur: € 45,65/maand gedurende 24 maanden met 3 jaar garantie, huurwaarborg 4 maanden
    • Huur: € 31,95/maand gedurende 36 maanden met 3 jaar garantie, huurwaarborg 4 maanden
    • Huur: € 25,15/maand gedurende 48 maanden met 4 jaar garantie, huurwaarborg 4 maanden

    Indien u dit wenst, schenkt de school het toestel aan u nadat u de volledige huurperiode achter de rug heeft. Op die manier wordt het toestel dan toch uw eigendom.

     

    Software

    Voor het gebruik van de software wordt een jaarlijkse bijdrage van € 25,00 gevraagd. Deze bijdrage geldt voor alle leerlingen, dus ook als je je eigen toestel gebruikt.

  • De school verplicht niemand om in te stappen in het laptopproject van de school. We willen je er wel even op wijzen wat de gevolgen hiervan zijn:
    • Chromebooks of tablets zijn niet toegelaten. Zij voldoen niet aan de minimale vereisten die nodig zijn om de lessen behoorlijk te kunnen volgen.
    • Ons platform is gebaseerd op Windows-toestellen. Hoewel Mac-apparaten niet worden aanbevolen, behalve voor grafische toepassingen, is het mogelijk om Windows op een Mac te installeren. Dit raden we echter niet aan. Als dit niet naar behoren werkt, ben je zelf verantwoordelijk voor de gevolgen.
    • Je betaalt jaarlijks € 25 voor de software ongeacht of je de software daadwerkelijk gebruikt.
    • Programma’s zijn beschikbaar, maar je staat zelf in voor de installatie ervan. Je kan NIET rekenen op de hulp van de ICT-medewerkers. Bij eventuele problemen zal je zelf actief op zoek moeten gaan naar oplossingen.
    • Bij herstellingen zal je zelf moeten zorgen voor een reservetoestel. Uitzonderlijk biedt de school de mogelijkheid aan om een laptop te huren, op voorwaarde dat er genoeg reservetoestellen voorradig zijn, zodat de werking van het uitleensysteem voor leerlingen die een laptop huren via de school of een laptop via Signpost gehuurd of gekocht hebben, niet in het gedrang komt. De volgende huurtarieven gelden:
      • Daghuur: € 25/schooldag De laptop moet aan het einde van de schooldag worden ingeleverd. Als men de laptop huurt voor een dag en de laptop wordt op het einde van de schooldag niet ingeleverd, wordt dit automatisch een huurcontract voor 1 maand.
      • Maandhuur: € 100/maand De huurovereenkomst dient op voorhand te worden ondertekend en de waarborg van € 100 dient eerst vereffend te worden vooraleer men gebruik kan maken van een laptop van de school.

    Wat zijn de minimale vereisten waaraan mijn eigen laptop dient te voldoen?

    Standaard laptop
    Geavanceerde laptop
    • Wifi aanwezig
    • Processor min. Intel I3, AMD Ryzen 3
    • 8 GB geheugen (min. uitbreidbaar tot 16 GB)
    • SSD HD: min 256GB
    • Full HD scherm (1920×1080)
    • Webcam
    • Wifi aanwezig
    • Processor min. Intel I5, AMD Ryzen 5 of gelijkwaardig
    • 16 GB geheugen (min. uitbreidbaar tot 32 GB)
    • SSD HD: min 256GB (Aanbevolen: 512 GB)
    • Full HD Scherm (1920×1080)
    • Webcam
    • Wanneer je een laptop aanschaft of huurt via de partnerfirma van de school, wordt er bij het eerste gebruik automatisch standaard software (Windows, Office, Edge, …) geïnstalleerd en wordt de laptop toegevoegd aan het schooldomein. Hierdoor heeft de school het recht om de laptop te monitoren, wat de ICT-medewerkers in staat stelt om gerichte hulp en ondersteuning te bieden waar nodig is. Bij het verlaten van de school wordt de laptop uit het schooldomein gehaald.
      • Als je niet wil dat de laptop aan het schooldomein wordt toegevoegd, dien je dit schriftelijk of per e-mail te melden. We kunnen er dan voor zorgen dat de laptop wordt losgekoppeld van het schooldomein. In dat geval ben je zelf verantwoordelijk voor de volledige installatie van de programma’s en kun je geen gebruik maken van de ondersteuning die de school biedt.
      • Bovendien kan je bepaalde software ook installeren op meerdere laptops of pc’s.
    • Leerlingen die een eigen laptop meebrengen kunnen ook gebruik maken van de software. Zij staan wel zelf in voor de installatie. Alle software vind je op www.academicsoftware.eu waar je kan aanmelden op volgende manier: voornaam.achternaam.student@campusamax.be en je zelfgekozen wachtwoord.
    • Voor het gebruik van de software wordt een jaarlijkse bijdrage van € 25,00 gevraagd. Deze bijdrage geldt voor alle leerlingen, dus ook als je je eigen toestel gebruikt.

  • Je kan je wachtwoord van Smartschool en de laptop steeds zelf resetten.
    • Je vindt de link op de startpagina van Smartschool en op het bureaublad van je laptop of via volgende link: https://pwdreset.leotes.be
    • Indien je als ouder je gebruikersnaam of wachtwoord van Smartschool vergeten bent, kan je een mail sturen naar: middenschool@campusmax.be, STEM@campusmax.be of college@campusmax.be.
      Je krijgt dan nieuwe gegevens toegestuurd.
     
    • Als je de laptop hebt gekocht, is er geen probleem. Je neemt de laptop mee.
    • Als je de laptop huurt, zijn er verschillende mogelijkheden:
      • Je betaalt het resterende bedrag in één keer af. Indien u dit wenst, schenkt de school het toestel. Op die manier wordt het toestel dan toch uw eigendom.
      • Je huurt het toestel verder van de leverancier, ook al heb je onze school verlaten. De herstellingen en communicatie verlopen dan wel niet meer via de school, maar rechtstreeks met de leverancier (per mail: info@signpost.eu of telefonisch: 03 475 19 75).
      • Je levert het toestel terug in en de huur wordt stopgezet. Houd er wel rekening mee dat er een verbrekingsvergoeding wordt aangerekend (meer info vind je terug in jouw huurcontract met Signpost).
    • Als je de laptop in gebruik hebt van de school (via Digisprong), dien je deze zo snel mogelijk binnen te brengen op onze school.

     

  • De leerlingen van Campus MAX Middenschool, Campus MAX STEM en Campus MAX College kunnen een laptop kopen/huren via volgende link: Webshop Campus MAX. Op deze pagina vind je ook een instructievideo over het bestelproces.
    • Als je de laptop vóór 11 augustus 2025 bestelt, garandeert de leverancier dat je zoon/dochter bij de start van het nieuwe schooljaar over de laptop beschikt. Bij bestelling voor 6 juli 2025, krijg je een extra korting van € 20.
    • Je kan de laptop ophalen tijdens de boekenverkoop op 27 augustus 2025 (Campus MAX Middenschool en MAX College) of 29 augustus 2025 (Campus MAX STEM en OV4). Het is raadzaam om je contract en/of bevestigingsmail mee te nemen als bewijs van bestelling.
     

    Opgelet: de bestelling bestaat uit 3 stappen:

    STAP 1 – Invullen gegevens en verifiëren e-mailadres. (Controleer ook jouw map met ongewenste mails.) STAP 2 – Ondertekenen van het huurcontract. (Helemaal naar beneden scrollen of klikken op de pijl.) STAP 3 – Betalen waarborg bij huur of het volledige aankoopbedrag bij aankoop. Houd er rekening mee dat bij laattijdige bestellingen, na 11 augustus 2025, de laptop niet onmiddellijk beschikbaar zal zijn. In dat geval wordt de laptop op school geleverd en ontvang je een e-mail van de ICT-dienst, waar en wanneer je deze kan ophalen.

     

“Help! Ik heb een laptopprobleem, wie contacteer ik?”

Als je in het laptopproject van onze school instapte, kan je jouw laptop binnen brengen voor herstelling. Zorg er wel voor dat al je bestanden zijn opgeslagen in OneDrive. Bij het herstellen kan het namelijk zijn dat al je gegevens van de laptop gewist worden. De ICT-medewerkers zijn niet verantwoordelijk voor het verlies van gegevens.

Tijdens schooluren

Tijdens de vakantie

De leerlingen die een laptop gekocht of gehuurd hebben via Signpost, kunnen een medewerker van Signpost contacteren in de vakantie:

  • via mail: info@signpost.eu
  • of telefoon: 03 475 19 75