ESF-project 2020 – 2022
Schoolscan: ‘kansen voor duaal leren’
Sinds de start van duaal leren in Vlaanderen is het Technisch Heilig-Hartinstituut in Tessenderlo actief betrokken. De school gelooft in deze manier van leren en wil daarom andere scholen motiveren om te starten met duaal leren. Dit willen ze doen aan de hand van een nieuw ESF-project in samenwerking met de Artesis-Plantyn hogeschool.
“Via een kwaliteitsscan van de huidige situatie van de groei- en opstartkansen van duaal leren willen we de verschillende drempels in scholen in kaart brengen en een toolbox aanreiken met voorbeelden, methodieken en good practice ervaringen om deze drempels weg te werken”, vertelt algemeen directeur Yvan Lemmens.
De komende weken zal gestart worden met het betrekken van enkele scholen van de Broeders van Liefde om die eerste ervaringen en drempels in kaart te brengen. Naarmate het project vordert, wil de projectgroep meerdere scholen in Vlaanderen betrekken om te komen tot een expertisenetwerk. Ook ouders, leerlingen, bedrijven en sectororganisaties zullen zoveel mogelijk betrokken worden.
“We streven naar een zo goed mogelijke afstemming tussen opleiding en tewerkstelling. In 2017 zijn we gestart met duaal leren onder de vorm van Proeftuinen duaal leren. Na 3 schooljaren kan je stellen dat we echte ‘believers’ zijn. Ervaring leert dat deze manier van leren werkt mits er genoeg goodwill, tijd en energie gestoken wordt vanuit de school en deelnemende bedrijven. De voorbije jaren kwamen we voortdurend obstakels tegen. We willen startende scholen hier graag voor behoeden en zelf natuurlijk ook bijleren van anderen”.
Het project loopt over 2 schooljaren en de school probeert in die tijd ook te onderzoeken of een uitbreiding naar meerdere richtingen mogelijk is. Ondertussen kunnen de leerlingen op het THHI kiezen om Elektromechanische technieken, Lasser-Monteerder, Lassen-Constructie en Chemische Procestechnieken te volgen in een systeem waarbij ze leren op school én leren in een bedrijf.