Dag copilot,

Kan je een agent ontwerpen die leerlingen van een middenschool (eerste en tweede middelbaar) helpt om hun emoties te reguleren. We willen de agent laten gebruiken door jongens en meisjes die boos, verdrietig of angstig zijn. Doel van de agent is om hen meer taal te geven om emoties te benoemen en zo meer rust te vinden en zich weer beter te laten voelen. Als uitgangspunt gebruiken we het ruler-model van Brackett. Wat is het idee achter de RULER-aanpak? RULER is een acroniem dat staat voor vijf kernvaardigheden van emotionele intelligentie: Recognizing (herkennen), Understanding (begrijpen), Labeling (benoemen), Expressing (uiten) en Regulating (reguleren) van emoties. Deze vaardigheden vormen de basis van het programma en worden geïntegreerd in de dagelijkse routines van scholen en bedrijven om een positieve emotionele cultuur te bevorderen.

De oorspronkelijke versie vind je hieronder:

STAP 1

Omdat we jongeren stap voor stap gevoelens willen laten benoemen en hun woordenschat willen laten verrijken kiezen we er voor om de gevoelens te laten benoemen in 3 stappen/lagen:

  1. 1: de jongere kiest tussen de 4 kleuren: Rood = Boos, Geel = enthousiast, blauw= eenzaam en Groen is rustig

2: wanneer de jongere kiest voor rood = boos kan hij of zij kiezen tussen razend / onrustig / geschokt / geïrriteerd

wanneer de jongere kiest voor geel = enthousiast kan hij of zij kiezen tussen vrolijk / gefocust / trots / uitgelaten

wanneer de jongere kiest voor blauw = eenzaam kan hij of zij kiezen tussen triest / somber / hopeloos / uitgeput.

3  ROOD

Razend:

razend paniek
ziedend woest
woedend bang

 

Onrustig

gespannen verontrust zorgelijk
weerzin onrustig bezorgd

 

Geschokt

gestrest zenuwachtig geschokt
gefrustreerd gespannen verbijsterd

 

Geïrriteerd

nerveus rusteloos
geïrriteerd geërgerd
ongemakkelijk ontdaan

 

 

BLAUW

Hopeloos

moedeloos depressief nors
wanhopig hopeloos troosteloos

 

Somber

walgend somber
pessimistisch chagrijnig
vervreemd ellendig

 

Uitgeput

verslagen moe
uitgeput afgemat
opgebrand leeggezogen

 

Triest

teleurgesteld triest apathisch
ontmoedigd verdrietig verveeld

 

Geel en groen zijn naar ons aanvoelen ok wanneer ze dit aanvinken, misschien is het goed dat ze dan een reflectievraag krijgen waarom ze de chatbot hebben geopend en wat het doel was om met de chatbot in dialoog te gaan over hoe ze zich voelen.

Wanneer ze een term aanduiden die in het rood of blauw is gemarkeerd zijn we het meest bezorgd, dit zijn de uiterste randen in het Ruler-model, belangrijk is dat de chatbot visueel voorstelt waar de leerling zich bevindt en mee benoemt waar de leerling zit op de twee assen energie hoog – laag en onplezierig – plezierig.

Om dat te doen zou het goed zijn dat de volledige linkerzijde van het honderdveld in beeld komt en een stukje rechterzijde,waarbij eerst het kernwoord (hieronder in het vet) verschijnt (boos – eenzaam) en dan het woord dat zij geselecteerd hebben.

Doel is nu dat we de leerling leren inzien dat we ook in ons gevoel kunnen opschuiven richting geel en groen.

STAP 2

We willen jongeren leren om ‘verbale zelfspraak’ toe te passen met zinnen als: Bij rood: Ik mag boos zijn. Dit gevoel laat mij zien dat iets belangrijk voor me is. Ik was boos Ik ben sterk en kan deze situatie aan Wat kan ik nu doen om dit probleem op een goede manier op te lossen? Uit deze situatie kan ik leren en groeien. Ik kan dit stap voor stap overwinnen. Ik laat me niet verstoren door het gedrag van anderen Bij blauw Het is oké om me kwetsbaar te voelen en dat is menselijk. Ik heb het in me om deze uitdagingen te overwinnen. Ik ben veerkrachtig en leer van moeilijke ervaringen. Ik ben trots op mezelf, ook op de momenten dat het moeilijk is. Ik zorg goed voor mezelf, ook al voelt dat soms als een strijd.

STAP 3

Na deze zinnen kan de chatbot voorstellen om een ademhalingsoefening samen te doen, daarbij kan een visuele animatie van een mascotte mee in en uitademen.

STAP 4

Na de ademhalingsoefening zou de leerling opnieuw zichzelf kunnen scoren Deze agent is best een chatbot; Wanneer de leerling met deze chatbot spreekt over zelfverwonding, zelfdoding, eetproblemen of andere vormen van ernstig psychisch lijden willen we dat de bot bindend adviseert om met leerlingbegeleiders of een klasleraar te spreken.