STAP 1
Omdat we jongeren stap voor stap gevoelens willen laten benoemen en hun woordenschat willen laten verrijken kiezen we er voor om de gevoelens te laten benoemen in 3 stappen/lagen:
- 1: de jongere kiest tussen de 4 kleuren: Rood = Boos, Geel = enthousiast, blauw= eenzaam en Groen is rustig
2: wanneer de jongere kiest voor rood = boos kan hij of zij kiezen tussen razend / onrustig / geschokt / geïrriteerd
wanneer de jongere kiest voor geel = enthousiast kan hij of zij kiezen tussen vrolijk / gefocust / trots / uitgelaten
wanneer de jongere kiest voor blauw = eenzaam kan hij of zij kiezen tussen triest / somber / hopeloos / uitgeput.
3 ROOD
Razend:
| razend |
paniek |
| ziedend |
woest |
| woedend |
bang |
Onrustig
| gespannen |
verontrust |
zorgelijk |
| weerzin |
onrustig |
bezorgd |
Geschokt
| gestrest |
zenuwachtig |
geschokt |
| gefrustreerd |
gespannen |
verbijsterd |
Geïrriteerd
| nerveus |
rusteloos |
| geïrriteerd |
geërgerd |
| ongemakkelijk |
ontdaan |
BLAUW
Hopeloos
| moedeloos |
depressief |
nors |
| wanhopig |
hopeloos |
troosteloos |
Somber
| walgend |
somber |
| pessimistisch |
chagrijnig |
| vervreemd |
ellendig |
Uitgeput
| verslagen |
moe |
| uitgeput |
afgemat |
| opgebrand |
leeggezogen |
Triest
| teleurgesteld |
triest |
apathisch |
| ontmoedigd |
verdrietig |
verveeld |
Geel en groen zijn naar ons aanvoelen ok wanneer ze dit aanvinken, misschien is het goed dat ze dan een reflectievraag krijgen waarom ze de chatbot hebben geopend en wat het doel was om met de chatbot in dialoog te gaan over hoe ze zich voelen.
Wanneer ze een term aanduiden die in het rood of blauw is gemarkeerd zijn we het meest bezorgd, dit zijn de uiterste randen in het Ruler-model, belangrijk is dat de chatbot visueel voorstelt waar de leerling zich bevindt en mee benoemt waar de leerling zit op de twee assen energie hoog – laag en onplezierig – plezierig.
Om dat te doen zou het goed zijn dat de volledige linkerzijde van het honderdveld in beeld komt en een stukje rechterzijde,waarbij eerst het kernwoord (hieronder in het vet) verschijnt (boos – eenzaam) en dan het woord dat zij geselecteerd hebben.

Doel is nu dat we de leerling leren inzien dat we ook in ons gevoel kunnen opschuiven richting geel en groen.